.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تورنگ: تشكيل جهادسازندگي مهم‌ترين دستاورد انقلاب است

رئيس سازمان جهادكشاورزي مازندران با اشاره به اينكه تشكيل جهادسازندگي مهم‌ترين دستاورد انقلاب اسلامي است، گفت: 973 روستا در مناطق صعب‌العبور و كوهستاني استان توسط جهاد سازندگي از راه ارتباطي بهره‌مند شدند.
‌به گزارش شمال نیوز ، عنايت‌الله تورنگ طی نشست مطبوعاتی که با حضور خبرنگاران رسانه های جمعی برگزار شد به بيان دستاوردهاي جهادسازندگي استان مازندران پس از پيروزي انقلاب اسلامي پرداخت.
تورنگ با اشاره به اينكه جهاد سازندگي پس از انقلاب محروميت‌زدايي، اجراي پروژه‌اي زيربنايي آبي و خاكي و برنامه‌هاي ترويجي را عهده‌دار شده است، حركات خودجوش و مردمي را در سازماندهي اين نهاد موثر برشمرد و خاطرنشان کرد: ساخت سيلوها و سدسازي كه پس از انقلاب نيمه‌كاره رها شده و يا تكنولوژي آن توسط كشورهاي غربي در اختيار ايران قرار نگرفته بود، موجب ايجاد تحولات ارزشمندي در كشور شد.
وی با اعلام اينكه انجام جنگ‌هاي مهندسي به هنگام دفاع مقدس يكي از پديده‌هايي مورد نياز زمان جنگ بود و توسعه تكنيك‌هاي مهندسي از ابتكارات جهادسازندگي به شمار مي‌رفت، بیان کرد: شايد كمتر كسي مطلع باشد كه در كارگاه‌هاي جهاد سازندگي در استان مازندران تجهيزات نظامي و ماشين‌آلات جنگي توليد مي‌شد.
به گفته تورنگ كارگاه‌هاي مجهز توليد ابزار جنگي در مازندران با توليد گلوله و توپ و احداث سازه‌هاي ارتباطي نقش موثري در پيشرفت عمليات مهندسي والفجر هشت داشتند.
وی شجاعت و جسارت در دامن زدن به تحولات را از مهم‌ترين دستاوردهاي انقلاب اسلامي عنوان كرد و اظهار داشت: جهادسازندگي مازندران 15 هزار ابزار مهندسي و ماشين آلات سنگين را به جبهه‌هاي حق علیه باطل اعزام كرده است.
تورنگ با بيان اينكه مازندران در هشت سال دفاع مقدس 3 هزار و 300 پناه‌گاه، 2 هزار كيلومتر كانال و هزار و 200 متر جاده احداث و در اختيار رزمندگان اسلام قرار داده است، تصریح كرد: در طول فعاليت جهادسازندگي در مازندران 2 هزار و 868 كيلومتر راه روستايي ايجاد و هزار و 74 روستا نيز از راه آسفالت روستايي برخوردار شده‌اند.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي مازندران از برق‌دار شدن‌ 640 روستا، آبرساني به 2 هزار و 74 روستا و احداث حمام بهداشتي در هزار و 406 روستا توسط جهادسازندگي در استان خبر داد و افزود: 163 مورد احداث استخر و آبندان، 36 حلقه قنات، انجام 42 كيلومتر زهكشي كانال، داير كردن 230 مورد ايستگاه پمپاژ و 220 مورد كانال و بند انحرافي در مازندران نشان داد اين نهاد علاوه بر فعاليت‌هاي توليدي در امور آبي و خاكي توجهي ويژه به پروژه‌هاي زودبازده و كاربردي داشته است.
وي يكي از ارزشمندترين طرح هاي جهادسازندگي در مازندران را احداث مركز پشتيباني مرغ بومي مازندران عنوان كرد و اظهار داشت: پس از انقلاب در اين مركز 17 نسل از مرغان بومي مازندران به‌گزيني و به ثبت رسيده‌اند و اين مركز يكي از دو مركز عمده توليد مرغان بومي در كشور به شمار مي‌رود كه در دور دوم سفرهاي استاني اعتبار‌ 250 ميليون توماني براي بازسازي و نوسازي آن در نظر گرفته شده است.
تورنگ با اشاره به اينكه با ايجاد رويكرد جديد و اصلاح سيستم‌ در دهه‌هاي دوم و سوم انقلاب زواياي ديگري از فرهنگ كار جهادي در امر پژوهش و تحقيق را نمايان كرد، گفت: تحقيقات‌ روي ارقام پرمحصول برنج در مازندران با ديدگاه افزايش توليد و خودكفايي موجب افزايش كيفيت و توليد در محصولات جديدي مانند برنج شيرودي، ندا، فجر و شفق شد.
وي توليد برنج هيبريد را از ديگر تحولات در بخش كشاورزي مازندران عنوان كرد و افزود: افزايش كيفيت و عملكرد در سطح در اين نوع توليد مورد نظر است كه با سپري شدن سير تحولات تكميلي مي‌توان از اين تكنولوژي نيز بهره گرفت.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان مازندران از تجهيز و نوسازي 37 هزار هكتار از اراضي شاليزاري مازندران پس از انقلاب خبر داد و تصريح كرد: اصلاح ساختار مهندسي و تجهيز و نوسازي اراضي كشاورزي مازندران با وجود مشكلات فرهنگي در ايجاد باور تحول‌پذيري در مردم روند اجرايي مطلوبي داشته است.
وي با بيان اينكه در سه دهه پس از پيروزي انقلاب اسلامي روند رو به رشد توليدات در اندازه قابل قبولي در قياس با سرمايه‌گذاري‌هاي انجام شده وجود داشته است، خاطرنشان كرد: توليد برنج سفيد از 600 هزار تن در سال‌هاي آغازين انقلاب به 950 هزار تن در سا‌ ل‌جاري، توليد دانه‌هاي روغني از 30 هزار تن به بيش از 98 هزار تن، توليد شير از 350 هزار تن به 680 هزار تن، توليد گوشت سفيد از 35 هزار تن به 148 هزار تن‌ و گوشت قرمز از 40 هزار تن به 60 هزار تن در استان مازندران در سال‌هاي اخير ارتقا داشته است.
تورنگ با اعلام اينكه پس از انقلاب بيش از 5 هزار و 200 مورد مجوز احداث صنايع تبديلي در بخش‌هاي دامپروري، گلخانه‌اي و صنايع مختلف با بخش كشاورزي در مازندران صادر شده است، اظهار داشت: مازندران پس از پيروزي انقلاب اسلامي به عنوان قطب توليد طيور و گوشت مرغ در كشور شناخته مي‌شود و در صنعت دامپروري نيز اكنون بسياري از گله‌هاي بزرگ كشور از نژاد هلشتاين مازندران كه در مجموعه گاودشت ايجاد مي‌شود، بهره گرفته‌اند.

وی با بيان اينكه در طرح‌هاي بهبود توليدات دامي پروژه‌‌هايي با مجموع اعتبار 73 ميليارد و 431 ميليون ريال به بهره‌برداري مي‌رسد، اظهار داشت: در اين بخش طرح‌هاي مربوط به توليد مرغ گوشتي، گاوداري شيري، نگه‌داري زنبورعسل و شترمرغ افتتاح مي‌شود.
تورنگ اعتبار طرح‌هاي مورد بهره‌برداري در بخش صنايع بخش كشاورزي و مكانيزاسيون را 64 ميليارد و 390 ميليون ريال عنوان كرد و ادامه داد: اين اعتبارات در احداث سردخانه، سورتينگ، نگهداري و بسته‌بندي مركبات، كنسرو زيتون و بسته‌بندي گوشت مورد استفاده قرار گرفته است.
به گفته تورنگ چهار پروژه بخش شيلاتي مازندران با اعتباري بالغ بر 3 ميليارد و 50 ميليون ريال و ايجاد اشتغال 26 نفر در بخش پرورش نيمه متراكم ماهي قزل‌آلا و ماهي زينتي در دهه ‌فجر مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد.
‌رئيس سازمان جهاد كشاورزي مازندران در پاسخ به سئوال خبرنگاران شاخص‌ترين پروژه‌هاي بخش كشاورزي مازندران در دهه‌ فجر امسال را احداث سردخانه‌اي با ظرفيت 14 هزار تن با اعتبار 6 ميليارد و 400 ميليون تومان عنوان كرد و گفت: سه پروژه توليد فرآورده‌هاي لبني با سرمايه‌گذاري 5/7 ميليارد تومان و ظرفيت 88 هزار تن در سال، پنج پروژه درجه‌بندي و بسته‌بندي مركبات با سرمايه‌گذاري 3 ميليارد تومان و طرح توليد كود‌آلي از ضايعات به ارزش 150ميليون تومان از مهم‌ترين پروژه‌هايي‌ست كه در دهه پيروزي انقلاب اسلامي افتتاح مي‌شود.
وي درباره واردات بي‌رويه برنج در كشور و زيان‌هاي كشاورزان مازندراني در اين بخش اظهار داشت: واردات بر اساس نيازهاي موجود در كشور صورت مي‌گيرد.
تورنگ با اشاره به اينكه جهاد كشاورزي سرانه مصرف برنج هر ايراني را 36 كيلوگرم مي‌داند اما بازرگاني اين ميزان را 42 كيلوگرم اعلام مي‌كند، افزود: وجود فاصله ميان توليد و نياز در كشور موجب وارداتي مي‌شود كه نمي‌توان آن را مهار كرد.
وي ادامه داد: دولت براساس برنامه چهارم توسعه نمي‌تواند در امر واردات و صادرات كالا دخالت كند و تنها از طريق مشوق‌هاي صادراتي و تعرفه‌هاي وارداتي مي‌تواند ساماندهي بازار عرضه و تقاضا را انجام ‌دهد.
وي سقوط قيمت در بازارهاي جهاني را يكي ديگر از دلايل انباشت برنج در اختيار كشاورزان عنوان و تصريح كرد: سياست‌هاي انقباضي دولت براي كنترل تورم و كاهش نقدينگي در جامعه نيز دلايل كاهش تقاضا براي برنج داخلي‌ست.
تورنگ با بيان اينكه بخش كشاورزي به دليل عدم پرداخت تسهيلات از بانك‌ها گله‌مند است، خاطرنشان كرد: اين بخش نيازمند تزريق اعتبارات است، در حالي هنوز بسياري از تسهيلات تكليفي بخش كشاورزي مازندران پرداخت نشده است.
رئيس سازمان جهادكشاورزي استان مازندران با اعلام اينكه بر اساس مصوبه دولت و مجلس هم اكنون خريد برنج پرمحصول از كشاورزان به قيمت تضميني انجام مي‌شود، افزود: همچنين دولت براي تشويق صادرات در بخش مركبات نيز به ازاي هر كيلوگرم 30 تومان يارانه پرداخت مي‌كند.
وي از ذخيره‌سازي 50 هزار تن مركبات براي پايان سال از سوي سازمان بازرگاني و اتحاديه باغداران استان خبر داد و گفت: به ‌دليل كيفيت مطلوب پرتقال مازندران اين محصول به كشور وارد نمي‌شود اما براي محصول نارنگي نيز با عملياتي شدن برخي كنترل‌ها از واردات اين محصول نيز كاسته مي‌شود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.164 seconds.